Semestern slut....

Nu är semestern slut och det är dags att tagga igång för höstens jobb. Det har varit en bra ledighet med massor av härligt innehåll, en del lite väl varma dagar och som vanligt har inte allt hunnits med som jag hade velat. Men helt klart nöjd ändå!

Efter att vi kommit hem från vår fina Norge-resa blev det några dagar hemma, innan det bar av till Finland. Även på denna resa valde jag att lämna Rissie till hundvakt så att hon skulle slippa åka runt så mycket, och enklare att bara resa med två hundar på färjan.

Det blev tre lugna dagar i Ekenäs och vi hann träffa de som jag ville. För mig räcker det egentligen med att bara vara där, jag behöver inte göra så mycket mer än att insupa miljön, gå promenader, bada och bara hänga. Varje gång jag är där kommer alla barndomens/uppväxtens minnen tillbaka och det känns i hela kroppen, en slags blandning av nostalig, kärlek och även en del sorg. Mycket för att det var en sådan härlig tid som aldrig mer kommer tillbaka, och jag vet att det har ett slut. Vi har inte många släktingar kvar där och vad händer när även de är borta, då finns det ingen att hälsa på eller återvända till. Jag har inte heller någon att föra vidare traditionerna till, någon som kommer att känna precis som jag gjorde... Sedan att det har blivit osämja mellan vissa som gör att inte alla kan träffas längre eller vara tillsammans, det är också en enorm sorg. Men det är väl en del av livet helt enkelt, man får njuta så länge det varar och umgås med de som vill.

Vi kom hem igen fredag morgon och då var det bara att börja packa iordning inför helgens hundhappenings...

På lördagen hade vi i Kelpieklubbens östra lokala aktivitetsområde nämligen en officiell rasutställning i Ulriksdals slottspark, en Kelpiespecial! Det är såklart ganska mycket pyssel med planering och allt som ska göras och kommas ihåg inför det, och så en massa insatser under dagen och efteråt. Jag hade bokat platsen som jag visste var helt fantastikt fin då vi haft utställningar där med goldenklubben och spaniel- och retrieverklubben, och det blev en riktigt lyckad dag med många fina hundar och vänner överallt!!

Förutom att det blev mycket att göra under dagen så hann jag även ställa ut Cobie i juniorklass. Jag var egentligen lite osäker på om jag ens skulle gå in i ringen eftersom jag tycker att han är tunn och gänglig just nu och inte så snygg, men å andra sidan är det ju så de flesta ser ut i den åldern. Så vi gick in och sprang våra varv och han skötte sig utmärkt!! Han fick ett Very Good och det är jag nöjd med just nu.

På kvällen tog jag och Micke en hojtur hem till Kristina & Johan i Stora Vika, och nu märker man att mörkret börjar komma, det går snabbt på kvällen alltså, blä!

Söndagen tillbringades på Solvalla travbana och det årliga evenemanget Djurens helg. Denna dag var det Lyra som fick följa med för vi skulle tävla Teamwork to music med vårt lag. Eller tja, delar av laget iaf. Egentligen är vi sex ekipage registrerade, men igår var vi faktiskt bara två... Och det kom lite plötsligt på att det bara var jag & Lyra samt Karin & Gina som kunde vara med, och vi hade inte hunnit träna på programmet bara med oss. Det blir ju liksom en viss skillnad i tid när man är så få, så det blev till att snabbt komma på hur vi skulle lösa vissa situationer och för Karin som även var tävlingsansvarig den dagen blev det lite stressigt att försöka komma ihåg ens hur programmet gick... Men vi ställde upp för lagets skull så att vi ändå skulle få två kvalpoäng till SM-listan eftersom det var två starter. Och visst, vi var inte särskilt synkade och det blev lite hipp som happ, men vi fick ändå rätt fina poäng och gulliga ord från domarna!

Resten av dagen var jag speaker till freestyle- och HTM-tävlingarna vilket var skönt, eftersom jag fick sitta i ett tält och ha det bra medan alla andra var ute i regnet som höll i sig heela dagen... Vid 18-tiden packade vi ihop allt och åkte nästan som sista bilar därifrån, och jag konstaterade att jag inte hade hunnit gå runt alls på området detta år och titta, lite synd eftersom det är en massa uppvisningar, montrar, prova på-aktiviteter osv. Jaja, kanske nästa år.

Så, det var dessa semesterveckor och nu är det dags att blicka framåt mot hösten. Dags att ta tag i hundträningen som legat vilande på alla fronter och även min egen träning. Dags att få till alla jobbmöten och allt annat som ska fixas. Jag tror att jag sätter igång med det nu.

Chillar lite på den nybyggda fina altanen.

Titta va fint det blev! Blir ännu bättre när vi om något år kan olja den nya delen brun också.

Bra tid på året då åkrarna är tillgängliga. T ex för att skritt-träna lite i den höga stubben. Värsta bra utegymmet ju!

Rissie gillar mer att gå i skogen med mig...

Mot Finland! Första båtresan för Cobie.

Vi får plats tre i sängen i hytten!

Äntligen i Ekenäs igen.

Fika med gudmor Lenne. <3

Väldigt mycket bad blev det...

Och lite shopping såklart. Muminläsk, mmm!

Färdigkyld öl och lonkero i alla mataffärer om man snabbt vill släcka törsten.

Och vid kassorna kunde man ta en starköl som spontanköp, istället för godis som vi har i Sverige...

Lyra och jag hos gammelfaster Maja, som blev väldigt glad över besök!

Lyra är så himla fin med henne och hoppas upp och sätter sig nära, för att bli klappad.

Hälsade såklart på famo och faffa...

Lunch på klippor i Hangö.

Å lite munkar...

Besök i Källviken.

En källa som alltid har funnits där i mitt liv.

Älskar dessa sandskogar som man kan så hur långt som helst i!

Lite bus i sängen bara....

Posera med labradoren Ebba tyckte Lyra kanske inte var det roligaste på semestern...

På väg ut mot Ramsholmen.

Morgonfika på verandan, älskar't!

Ebba!

En god lunch sista dagen innan det var dags att åka till Åbo och träffa tre av mina kusiner.

Det var lugnt på båten hem kan man säga.

Båthundar!

Hejdå Finland!

Hyttmys med EM på TV.

Hemma igen och pyssel inför utställning....

Gjorde lite fina priskorgar till kataloglotteriet också. Vi fick otroligt mycket sponsorpriser, wow alltså!

Cobies kroppsstatus just nu, ser helt okej ut men saknar en del massa och även förbröst.

Utställningsdags!

Pia och söta Tesla var jätteduktiga i ringen! Egentligen skulle jag ha visat henne men jag tyckte att hon trivdes bättre med att gå där inne med sin matte, och det blev jättebra!

Cobie och slottet.

Han stod duktigt inne i ringen. Foto: Kristina.

Kristina och Lyras syster Lexi skötte sig fint och kammade hem ett reserv-cert!!

Jag och Cobie på språng inne i ringen.

BIR och BIM kom båda från Finland.

Cobie nöjd med sin gula rosett och ett Very Good.

Lyra och han hjälptes sedan åt hemma att stycka en av hans priser....

En efterlängtad kvällsfika med lakritsbåt, som Kristina köpt åt mig!

Söndag och speaker vid Djurens helg. Jag hade en DJ som fixade all musik så att jag slapp multitaska, superskönt!

Vårt lilla lag, jag & Lyra och Karin & Gina.

Rosetthund!

Två rosetter fick vi, en för varje start.

Fina alltså!

/Cissi

Semstervecka 3 - Norge!

Då var det dags att återge vår tredje semestervecka och höjdpunkten denna sommar, vår tur till Norge! För två år sedan gjorde vi en liknande resa och höll oss då till södra delarna och upp till Sognefjorden. Så denna gång började vi precis där vi slutade sist och jobbade oss uppåt och utåt en bit, ett trevligt koncept med massor att se och upptäcka!

Vi valde att inte ta med oss Rissie eftersom hon nog inte hade uppskattat de långa bilresorna, tältsovandet och dessutom blir man ju ganska begränsad med en gamling i släptåg. :) Hon fick istället några fina dagar hemma hos Berit och hennes goldens vid Enköping, en perfekt lösning så att vi kunda lämna och hämta henne på vägen mot Norge!

Dag 1

Vi startade hemifrån på morgonkvisten, lämnade Rissie hos Berit och fortsatte sedan transporten med riktning mot Kongsvinger. Första dagen är ju mest en transportsträcka, det är svårt att uppskatta det som man kör förbi när man bara vill komma till de vackra norska bergen och dalarna...

Vi körde så långt vi orkade (drygt 728 km) och hamnade till slut i gulliga Fagernes, som kändes lite som en skidby i alperna. Vi tog in på Fagernes camping eftersom vi var lite osäkra på hur det var med eldningsförbudet och om vi kunde använda stormköket eller inte. Det visade sig att det inte var tillåtet, men eftersom campingen hade ett helt nytt fint kök kunde vi fixa middag ändå med det vi hade med oss i bagaget. Efter att tältet var uppsatt på stranden och middagen intagen kändes det skönt att krypa ner i sovsäckarna efter en ganska lång dag på vägarna.

Mot Norges gräns!

Hej hej!

Första tunneln av mååånga.

Mest jordbrukslandskap till en början, jordgubbs- och kålodlingar.

På plats på Fagernes camping, tog en plats på stranden.

Lite bad av tassarna.

Spartansk middag, wraps med potatismos och makrill.

Cobie håller tältvakten.

Han sov med oss inne i tältet.

Lyra sov bredvid oss men i absiden i sin bur, med myggnät och täcke på sig. Bra lösning för alla.

Lyra myser lite under Mickes sovsäck.

God natt.

Dag 2

Efter frukost och en morgonpromenad inne i Fagernes, med inköp av ett gäng dosor SNUS som Micke hade glömt ta med sig hemifrån (inte billig i Norge...) drog vi vidare västerut. Jag hade sett ett otroligt vackert ställe i en Facebook-grupp för vandring med hund och hörde av mig till tjejen som skrivit inlägget och fick en utförlig beskrivning av var de hade tältat. Så, med denna instruktion tog vi sikte mot Loen.

Nu började det vackra landskap som vi längtat efter dyka upp. Det är svårt att se sig mätt på de höga bergen med snö på toppen, vattenfallen, glaciärisen, fjordarna med turkost vatten och de häftiga tunnlarna. Vägen gick längs med vatten, i skogen och över fjäll.

Vi stannade till i Årdalstangen och gjorde lunch på stormköket (visste inte om vi fick använda det, men vi var precis vid vattnet och ställde upp det på grus iallafall...) med fantastisk utsikt! Vidare färd med färjan från Laerdal (som vi även tog förra resan) och förbi Sogndal uppåt i landet. Vi stannade till vid Böyabreen och kikade på blåisen, häftigt.

Dagens resa avslutades i Loen och vi körde den smala vägen ut längs med Lovatnet för att hitta oss en plats för natten. Efter lite åkande fram och tillbaka hittade vi platsen som jag fått instruktioner om och vi var mer än nöjda!! En helt underbar gräskulle vid ett vattenfall, med utsikt över det turkosa Lovatnet, med lösa får betandes intill! Här vågade vi inte sätta igång stormköket men snabbnudlar går ju faktiskt att tillaga även i kallt vatten, och Micke kom på den smarta idén att ställa kastrullen på bilens varma motorblock, så det blev ändå lite ljummet! Tillsammans med en burk tonfisk, tomater och så lite prosecco till det kändes det som en riktig gourmetmiddag ändå! Vi somnade skönt den kvällen med fårens klockor klämtande utanför tältet....

Frukost i Fagernes med paketöppning för födelsedags-Micke.

Morgonpromenad i Fagernes. Denna sten visar tidigare vattenstånd.

Är det vi som är små eller stolen för stor?

På väg igen!

De häftiga landskapen börjar nu....

Paus.

Härliga marker att springa fritt i!

Många tunnlar blir det....

Så fantastisk färg på vattnet!

Lunchpaus vid Årdalstangen.

Mat med utsikt, jo man tackar!

Får jag också lunch?

Cobie poserar.

Höga berg, liten kelpie.

Vattnet var kallt så det blev bara dopp av tassar.

Fors.

Cobie.

Färja från Laerdal mot Kaupanger.

Oväntad sevärdhet med glaciäris längs vägen, vackert!

Det var inte bara vi där....

Vidare längs med bergen...

Glass-stopp i värmen.

Varierande landskap.

Får överallt uppe på fjällen.

Stryn med omgivningar, otroligt vackert!

Skog ibland också.

Många broar var väldigt smala. Vissa hade de skyltat, men de flesta kom som en överraskning...

Älskar den här vyn!

Lovatnet.

Hittade en grässlänt med fin utsikt över vattnet för nattens camp.

Cobie spanar.

Vattenfall i närheten.

Väldigt fin utsikt!

Lite prosecco för att fira Mickes födelsedag, och för att vi faktiskt träffades för 20 år sedan...!

Nudlar på tillagning på bilens motor...funkade utmärkt!

Kvällstid och nyfikna får.

Kvällsljuset gjorde Lovatnet ännu mer magiskt!

Får i solnedgång.

Hej, säger Cobie.

Dag 3

Efter ihopplockning av tält bar det av ner till Loen för lite frukost, något kaffe kunde vi ju inte göra på stormköket...och fiket vi hittade var inte öppet så tidigt så det blev varsin mjölkchokladdricka från den öppna mataffären, det gäller att inte vara så kinkig... :)

Färden fortsatte längs med vattnet rakt västerut mot atlantkusten med fantastiska vyer. Det blev som vanligt många stopp på vägen för att fotografera, låta hundarna springa och bara njuta av tsikten. Vi tog vägen via några fina öar och på vägen mot dagens mål, Ålesund, bokade jag ett hotellrum mitt i stan. Dels är det ju kul att variera boendeformen litegrann och dels såg vädret inte särskilt lovande ut med blixtar och ösregn, inte jätteroligt att tälta då om man inte måste...

Vi kom fram redan vid 14:30 så det blev en promenad i den fina lilla stan innan vi kunde checka in på Scandic Parken, som hade ett perfekt läge! Middagen blev en god pizza (nej den var inte så billig...) på en krog precis vid vattnet, väldigt fint och vi hade precis hunnit äta upp när regnet kom och vi fick springa tillbaka till hotellet. Det var väldigt skönt att ta en dusch, kolla lite på TV och sträcka ut sig i sängen måste jag säga... Det enda som var dumt var att det var galet varmt på hotellrummet och att man knappt kunde öppna fönstret, så att sova i ett svalt tält hade inte varit så tokigt ändå...

Morgon vid Lovatnet.

På väg igen.

Stopp för att promenera lite....

Ännu ett stopp på vägen....

Dags för färja.

I Hareid för att vänta på nästa färja.

Lite blåsigt.

Middag!

Pizza med varmrökt lax och räkor, gott!

Insåg att norrmännen verkar spara på bokstäver, t ex strössel heter bara Strö. Även på medicinfronten har de sparat in, i Sverige heter de Strepsils, haha.

Utsikt från hotellrummet, berget med Fjellstuga högst upp, man skymta trappan lite till höger.

Det här var ju trevligt!

God natt.

Dag 4

Jag och hundarna tog en tidig morgon och gav oss ut på promenad, vi gick till den närbelägna parken och tog de 418 trappstegen upp till Fjellstua, där en magnifik utsikt över Ålesund väntade oss, hur fint som helst!!! Vi hann precis upp och gå runt lite där uppe innan två turistbussar anlände, och vi kilade snabbt ner igen och väckte Micke på hotellrummet.

Efter en god hotellfrukost drog vi iväg österut igen, nu med inriktning på lite mer äventyr än tidigare dagar. Som vanligt blev det många stopp för att föreviga vackra vyer men när vi närmade oss Trollstigen blev det om möjligt ännu finare utsikt!

Jag är såå glad över att Micke ville köra i stort sett hela resan, jag hade inte njutit alls av att köra de där läskigt smala och slingriga vägarna, utan antagligen mest varit nervös och rädd. Nu kunde jag glatt titta, fota och njuta! Jag tyckte inte heller att det såg särskilt trevligt ut att köra husbil på dessa smala sträckor, och verkligen inte motorcykel heller, fy alltså!

Vi kom till slut upp till Trollstigen center och hängde där en stund innan vi åkte vidare mot nästa sevärdhet, Gudbrandsjuvet. Ett vattenfall/fors som var ganska så mäktigt och det bästa var att vi hittade en avskiljd plats för hundarna att doppa sig i det turkosa vattnet (med koppel på såklart, det var ju ganska starka strömmar där).

Efter lite lunch bar det av söderut, med färja och lite ytterligare serpentinvägar innan vi till slut nådde dagens mål Geiranger. Att se Geiranger ovanifrån var häftigt, en så fin fjord alltså!!! Jag hade läst på lite reseberättelser att Geiranger camping var okej, men den såg inte särskilt kul ut, så vi valde istället Vinje camping som låg några hundra meter upp på vägen istället, ett litet och mysigt ställe som passade oss perfekt! Här fick vi veta att stormkök var tillåtet att använda så efter lite matlagning och utforkande av omgivningen somnade vi gott till ljuden av det närbelägna vattenfallet.

Hotellmorgon....

Många trappsteg på morgonpromenaden.

Ganska fin utsikt till slut!

På väg från Ålesund hittade vi ett väldigt fint ställe som heter Sjöholt!

Dyrt på macken....

Vidare färd österut.

Fjordhäst vid fjord.

Bro vid Vikebukt.

Innfjorden.

Uppe bland molnen!

Ett litet stopp innan Trollstigen, hamnade bredvid en busslast med folk.

Trollstigen....

Äntligen uppe!

Trollstigen center.

Hello!

Fin utsikt alltså.

Familjefoto.

Vi var inte ensamma direkt... Men det var inte störande mycket folk heller.

Lite bad innan vidare färd.

Stopp vid Gudbrandsjuvet, ett vattenfall.

Fint vatten, blev såklart ett litet dopp.

Smakar gott!

På färja mellan Valldal och Eidsdal.

Många fina vandringleder överallt.

Eagle road, en serpentinväg ner till Geiranger.

Utkikspunkt på väg ner.

Vi var inte ensamma där...

Nere i Geiranger, med Geiranger camping i förgrunden, kändes lite trist...

Vi hittade Vinje camping lite längre upp som var mkt lugnare och mysigare.

Utsökt middag med ris, Uncle Bens kokosmjölk- & currygryta, samt stekta tortillas med räkstuvning i, smask!

Dag 5

Efter frukost rullade vi ner till hamnen och klev på 09:30-färjan som skulle ta oss genom fjorden bort till Hellesylt. Vi köpte en tur och retur-biljett och ställde bilen kvar på land. Lite synd att det var molnigt, men utsikten går väl inte att klaga på ändå, en väldigt vacker tur! Lite långtråkigt kanske att åka fram och tillbaka, men nu har vi verkligen sett fjorden från alla håll.

Väl tillbaka var det serpentinvägar upp på fjället med destination Dalsnibba som verkligen är ett måste när man ändå är i krokarna. Det var en mäktig upplevelse och en riktigt läskig väg att köra upp till, väl framme var vi över molnen och i höjd med glaciärerna, ballt!! Och nu visade bilmätaren på 10 grader, men det var faktiskt bara skönt efter den här sommarens många heta dagar, äntligen kunde man andas ordentligt igen! Vi körde sedan ner en bit och lagade lunch, varm soppa smakade utmärkt på den höjden faktiskt!

Efter det tog vi sikte mot en sväng över Strynefjellet som jag tyckte såg fin ut när jag gjorde rutten på Google Maps. Och omvägen vi tog gjorde oss inte besvikna! Så fint fjäll med närhet till glaciärer, turkost vatten, perfekt vandringsnatur och många små pölar med lagom varmt badvatten till hundarna. Vi stannade till på ställen där det inte var så mkt lösa får så att hundarna fick springa av sig lite, perfekt!

Färden fortsatte mot Lom, där vi svängde ner över ytterligare ett fjäll (Sognefjellet) och fick se landets högsta berg Galhöpiggen och Glittertind, och ännu fler serpentinvägar och långa avstånd med berg, sjöar och får. Den rutten hade jag hittat via ett reseforum, och var verkligen värd att åka! Visst kanske började man bli liite mätt på just de slingriga vägarna, men naturupplevelsen när man kör helt ensam där uppe på fjällen är så mäktig. Det känns som att man är ensam kvar i hela världen på något sätt.

Vi insåg att det fanns gott om platser att tälta på under vägen, men att det bara var typ 11-12 grader kändes lite i kallaste laget... När det började kännas dags att hitta en sovplats och vi hade kommit ner från fjället råkade vi köra förbi ett litet ställe som hette Skjolden och en jätteliten camping där det fanns gott om yta precis vid den turkosa sjön, det var ett snabbt beslut att stanna till där över natten, så fint!

Morgonpromenad i Geiranger.

Hejdå campingen!

Dags för lite turistfärja!

Seven sisters vattenfall...

Vädrar land!

Gick i land i Hellesylt innan vi tog samma färja tillbaka.

På´t igen.

Efter färjan tog vi vägen uppåt, fin utsikt.

Avgift för att köra upp till Dalsnibba.

Okej...

Uppe bland glaciärisen.

Läskig väg upp hööögt uppe!

Parkering uppe på Dalsnibba..

Fin utsikt ändå.

Cobie spanar.

Kurviga vägar upp.

På väg neråt igen.

Lunch på väg ner.

Varm soppa smakade gott i kylan.

Vidare färd.

Söta kor längs med vägen.

Stopp vid Strynefjellet.

Låånga vägar uppe på fjället på grusväg. Ödsligt. Häftigt.

Kollar in Norges högsta berg.

Check av takboxen på Sognefjellet.

Nere i Skjolden.

Hittade en fin sovplats.

Nymoens camping, liten och fin.

Skönt att slappa i tältet.

God natt.

Dag 6

Vi gav oss av efter en frukost med känslan av att det var dags att börja sikta hemåt så småningom, men att vi nog behövde en natt till på vägen då det var ca 13 h körväg hem. Vi tog färjan från Kaupanger till Laerdal och sedan den galet långa Laerdalstunneln som vi inte testat förut, 25 km lång faktiskt!!!

Därefter fortsatte vi på fina vägar uppe bland molnen, och en ganska knasig rutt med massor av småtunnlar och serpentinvägar, vilket himla jobb att göra alla dessa vägar och tunnlar alltså! Det här var första dagen som vi fick regn när vi körde, vilket iofs är mer standard än de fina soliga dagarna vi hade innan, men man blir ju liite mindre sugen på att stanna och smacka upp ett tält i det vädret alltså. Lunchen intogs i en liten fin dal som hette Hol, under ett paraply i ösregn! Men det går ju bra att laga mat i stormkök ändå.

Successivt blev bergen lägre och landskapet mer "normalt" för våra ögon och vips passerade vi Oslo. Strax efter att vi passerat norska gränsen bestämde vi (eller mest Micke, eftersom det var han som körde) att vi kör hela vägen hem istället för att övernatta på vägen. Rissie hämtade vi upp vid 22:30 och ungefär en timme senare landade vi hemma i Österhaninge igen. Lite möra och trötta, men nöjda över att få gå och lägga sig i egen säng ändå.

Och väldigt nöjda över vår andra bilsemester i Norge, som blev precis lika mysig och innehållsrik som sist, men med mycket finare väder! Nu är det bara att börja planera nästa resa, som då kommer börja där vi slutade sist, strax norr om Ålesund. Vi jobbar oss sakta uppåt och slutmålet är såklart Lofoten! Någon gång når vi nog dit....

Morgonpromenad i Skjolden.

Frukost.

På väg. Stannade till vid Lustrafjorden.

Lyra undrade när det var dags för bad.

Turkost vatten!

Häftig väg upp på fjället vid Vassbygdi.

Regnet kom...

Färja mot Laerdal.

Laerdalstunneln var 25 km lång!!!

De hade piffat till den på tre ställen inne i tunneln, fint.

Kyrka i Hol.

Hol.

Ett sista bad i Norge.

Precis när vi satt upp stormköket för att laga lunch började det att ösregna...

Regn och 16 grader, rätt skönt ändå!