Ett år äldre

Åren går så fort, och nu är jag vips 38! Känner att en viss ångest byggs upp ju närmare 40 jag kommer, vad har jag åstadkommit hittills i livet, är jag nöjd med hur det är och vad vill jag bli när jag blir stor? Typ sånt. Men så går man på systembolaget och handlar och får visa leg ("-Får jag be om din legitimation tack" "-Ja, GÄRNA, jag fyller år i dag faktiskt! 38!" :)) så känns det lite lättare, haha.
 
Det blev en fin födelsedag med present från Micke på morgonen, en ganska lugn arbetsdag och sedan tjejmiddag hemma på kvällen, med bubbelbadande, övernattning och lång frukost dagen därpå. Supermysigt!! Efter frukosten hängde jag med Annie till hennes häst Curre och red lite. Puh, de musklerna som behövs har jag verkligen inte!!! Han är stor och stark och det gäller att hitta de rätta knapparna för att det inte bara ska bli en dragkamp, men jag lyckades få till det till å från och fick uppleva riktigt trevlig ridning, kul! Träningsvärken kom typ så fort jag kom hem och sitter fortfarande i rätt ordentligt....
 
På lördagkvällen var vi på glögg och middag hos våra fd grannar i Söderby, med ytterligare ett par fd grannar (som också flyttat därifrån), jättemysig tradition att ses, äta och spela sällskapsspel!
 
Söndagen blev väldigt lugn och avslutades med lite hundträning på Stockholms Södra BK med Sandra och Sandra. Det var bara -2 grader men var nog fukt i luften för det var askallt verkligen, brrr! Men hundarna var glada och det är ändå härligt att träna ute när det är så fin belysning och gräset är lite fruset och inte geggigt som det annars varit hela hösten.
 
Tjejmiddag! Tänk att vi har hängt ihop sedan mellanstadiet/högstadiet då vi träffades på ridskolan! Vilken förmån det är att ha såna vänner!
 
Malin hade gjort en smaskig efterrätt då vi passade på att fira henne också denna gång. Mmmm!
 
Synd att det inte kommit någon snö, men det är ändå väldigt mysigt att bada utomhus nu när kylan börjar komma.
 
Lite fler vid frukostbordet än i vanliga fall, mysigt!
 
Bästa frukosten!!
Underbart att vara på hästryggen! Det blir alltför sällan tyvärr.
 
Annie och jag turades om lite att rida honom i ridhuset, så att jag skulle få känna på hur han var från början och sedan när han var genomjobbad.
 
Fina Curre!
 
Lördagkväll. Glögg, middag och spel. Och många skratt!
 
Söndagkväll på bruksan.
 
Söta Cobie! Jag tränar så mycket hemma själv, så det var liite svårt med störning... Måste bli bättre på det!
 
Gruppmoment med Myx, Jade och Lyra. Duktiga hundar.
 
Morgonpromenad i dag, det har kommit mera snö, underbart!!! Behöver knappt ha pannlampan (dock hade jag det på denna bild).
 

I förra veckan var jag också på en kvällsföreläsning med Thomas Gunnarsson på Folkets Hus i Nynäshamn. Den hette "Träna din inre kondition – mindre stress, mer glädje - Konsten att lyfta sig själv och andra". Alltid när man går på sådana föreläsningar så finns det ju många delar som man redan vet om, men alltid får man lite tankeställare och några guldkorn att ta med sig hem igen, vilket är värdefullt. Hans idé var att man ska tänka att man varje dag vaknar med ett fullt russinpaket, vilket är ett mått på tillfredsställelse och hur man mår. Om du bara tänker negativa tankar så äter det av ditt russinpaket och till slut har du inga russin kvar och ingen energi. Allt negativt, konflikter, stress, destruktiva tankar eller sånt som tar energi gör att russinen ramlar ut, och i slutet av dagen riskerar man att paketet är slut om man låter det läcka hela dagen. Det är viktigt att dels se till att det inte läcker ut, men även att ta ansvar för att fylla på med nya russin för att man ska må bra och orka.

Detta kan man göra genom att t ex

  • Ändra hur man mår genom att ändra hur man gör. Du kan inte styra alla dina tankar – men du kan lägga till goda tankar.
  • Uppskatta saker - Det är de små sakerna som är de stora. Fyll på russin genom att tänka på vad jag uppskattar!
  • Vara en "Bra-sökare" (motsats till personer som är "fel-letare"). Bra tankar ger bra känslor. Att man alltid lägger till något bra bredvid det dåliga (t ex en händelse eller när det inte blir som man tänkt) och tänka "vad det är för bra med det här?" Göra det till en vana att tänka så, trampa stigen och se hur tankesättet smittar av sig till andra.
  • Bekräfta och se folk, utan motprestation. "Vad kul det är att se dig!" "Vad kul att ha dig som vän!! Ge oväntad uppskattad beröm.
  • Fokusera på lösning istället för låsning.
  • Hamna inte i rätt- och felfällan, sätta sig över det.
  • Försöka avsluta oavslutade saker.
  • Vara en omtänksamhetspridare. Generositet - Bjud på din tid, kunskap, misstag m m. När vi gör omtänksamma handlingar skapar det dopamin, det är sådant som fyller på russin hos mig och andra.
  • Vara en "smile opener", lämna möten med andra lite ljusare än de var innan. Fokusera på att få andra att skina upp, det fyller på russin både hos andra och hos en själv.
  • Vara en "vågmästare". Våga få motstånd, våga för att växa, våga sätt gränser. Våga säga ja. Om man möter motstånd eller känner sig oskyldt anklagad, tänk strategiskt. Djupandas. Tänk "111", dvs hur viktigt är detta om 1 dag, 1 månad och 1 år? Tänk att hen har grus i dojan, som gör att det skaver och hen är i obalans. Varför ska detta få störa mig? Se hen som utsänd för mig att träna på, för att på så sätt spara russin. Tänk "Vad hade Dalai lama gjort?" och kasta osynliga energibollar på personen.
 
 
 
I förra veckan var det också Finlands självständighetsdag och firande av 100 år, det är stort! Och firades med massa smaskigt finskt fika som några kollegor hade fixat, underbart!!!
 
Bästa kakorna!
 
Här står presidenterna på rad.
 
Marmeladkulor...
 
Choklad och pepparkakor.
 
Lakrits såklart!
 
Hemgjorda Jultårtor, finska pinnar och julkaka.
 
Och jag fick de här helt fantastiska muminkaramellerna!!
 
/Cissi 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0