Roadtrip!

Då var vi iväg på en liten roadtrip till Norge! Startade i går och planen var att övernatta runt Karlstad...Men vi hittade inte det där perfekta lilla plätten att slå upp vårt tält på, så vi tuffade vidare...och vidare....och till slut var klockan efter 22 och vi rullade in i Drammen! Där hittade vi en gullig camping vid vattnet som vi checkade in på och smackade upp tältet. Tryggt att sova på camping även  om planen var en annan.

Det var första gången som Micke och jag tältade ihop faktiskt, det skulle alltså ta typ 18 år! Även första gången för hundarna att sova i annat tält än utställningstält. Lugnt och tyst.

Efter frukost på trangiaköket rullade vi vidare längs med södra kusten utan något egentligt spikat mål. Tyvärr började det att regna ganska snart och det höll i sig hela vägen. Det blir ju inte lika fina vyer då direkt... :(

Men det finns fördelar med skitväder också, t ex när vi stannade till i Lyngdal och fann värsta fina stranden! Det blev en härligt middagspromenad med hundarna som kunde springa fritt och härja bäst de ville!!

Nu har vi kommit till Flekkefjord där vi slagit läger precis vid vattnet (precis bredvid en camping men kan man campa gratis bredvid, så varför inte...). Fantastiska vyer och regnet har dragit vidare. Solen tittade till och med fram! Dags att fundera på morgondagens rutt.

På väg!

Drammen.

Lyngdal.

Där nere bor vi.

Middag!

Campingen.

Vår tältplats.

Lugna dagar

Redan inne på andra semesterveckan! Dagarna går och vi gör sådär lagom mycket. Snickrar lite, målar lite här och där, gräver och planterar, löser korsord och äter middag på altanen med tända ljus (kvällarna börjar bli mörka nu). Lite hundträning och sköna joggingturer, och lite hojåkning.

I måndags blev det tyvärr ännu ett veterinärbesök, känns som det blivit många på sistone. Rissie hade för första gången i sitt liv fått våtexem och sånt kan växa fort, särskilt i denna värme. Så efter lite egenvård åkte jag och visade upp det och fick antibiotika. Det ser redan mycket bättre ut så jag kom in i tid.

Senare på dagen checkade jag och kära syster in på fina Grand Hotel i Saltsjöbaden. Min present till henne när hon fyllde 40 tidigare i år. Vi promenerade, tillbringade tid på SPAt, solade på altanen, åt god middag på bryggan vid segelbåtarna och sov i sköna sängar. Trevligt att åka iväg ett dygn sådär, även om det inte var långt bort. På vägen hem stannade jag till och kollade på mitt gamla boende. När jag flyttade hemifrån hamnade jag i Saltsjöbaden några år, jag tyckte verkligen om det!! Men det känns lite avlägset att ha råd med ett hus där ute nu tyvärr. :(

Ja, dagarna rullar på och allt går lite extra långsamt. Väldigt skönt!

Snickarprojekt

Jag älskar verkligen sommarprojekt hemma!! Hittills har varje sommar som vi bott i huset gått åt till stora projekt, typ bygga staket, renovera badrummet, måla om huset osv. Den här sommaren har vi inga sådana stora saker på gång, utan mer färdigställa halvfärdiga projekt, fixa Mickes bil och så lite småsaker som att flytta buskar, rensa och snygga till. Exempelvis sortera bland allt diverse bråte som ligger på en stor byggställning på baksidan.

Jag hittade en massa gamla brädor och lister som legat där helt oskyddat alldeles för länge. En del var ruttet, men en del helt okej. Så dagens projekt blev att sortera ut, mäta och såga bitar, för att sedan skruva/spika ett gäng äppellådor och en blomlåda tillsammans med Micke! Fina blev de!!

Hundarna har bara strosat på tomten hela dagen så på kvällen fick det bli en joggingtur med en rastlös Lyra. Perfekt väder och jag kunde springa i 3,5 km innan ena knät började kännas av, kunde sen gå den sista km raskt utan problem, härligt!!

Mitt i jordgubbslandet!

Det gäller att synas ordentligt när man springer på vägen häromkring...

Underbart kvällsljus!

Efter middagen blev det ett litet dopp!

Semestern är här!

Nu äntligen är det SEMESTER!! I fyra sköna veckor. Börjar få in känslan, idag somnade jag en stund i hammocken....

Började ledigheten med att tillbringa hela helgen på Norrtälje idrottsplats för att titta och heja på alla duktiga ekipage på SM i lydnad. Så kul att träffa så många vänner och bekanta, mingla runt och sitta och titta på fina program!! Visst hade jag allra helst varit deltagare inne på plan jag med, men med så många kompisar att följa och heja fram känns det nästan som att man själv tävlat också!! :)

SM:et var verkligen välorganiserat med en jättefin plats, duktiga funktionärer och bra resultatrapportering! Även SM i rallylydnad avgjordes under helgen på samma plats. Tittade lite på de jag känner som tävlade, men jag tycker verkligen inte att det är särskilt skoj att kolla på....

Igår var jag och hundarna inbjudna till en heldag hemma hos Ulrika och Niklas utanför Eskilstuna, tillsammans med det härliga gänget runt Henric (Rissies uppfödare). Det blev en jättefin dag med lite tävlingar (rally, agility och apportering), umgänge, uppvaktning av tre födelsedagar och till sist en god middag på altanen. Det var så kul att se alla ställa upp på skojtävlingarna med sina hundar, trots att en hel del inte tränar dem i dessa grenar alls, utan mest håller på med utställning! Men Dewmisthundarna är roliga att jobba med och har fart och en massa glädje, så det gick ju hur bra som helst!! Rissie var med som äldsta deltagare och skötte det utmärkt, hon kom 4:a av typ 15 hindar, mitt hjärtegull!! Lilla Lyra fick också vara med och briljerade i agilityn med sin snabbhet. Faktiskt så var hon även en av de bästa i apporteringarna, trots att hon aldrig apporterat dummies och liksom var den enda vallhunden bland detta retrievergäng! Men när de andra apporterade på instinkt gjorde väl hon det på ren lydnad kanske. Väldigt duktig liten apportör har jag iallafall, som trots lite problem kom in med bl a en 3 kg dummy!

Det blev en ganska sen kväll så idag njöt vi av sovmorgon och har mest skrotat runt på tomten och pysslat lite. Micke har varit borta i 2 dgr och golfat. Känns som en bra start på semestern!

Den enda deltagande australian kelpien på lydnads-SM i år, Undra, tillsammans med matte Anna. Ett riktigt fint ekipage!!!

Väldigt fin plan, snyggt uppstyrt med tältplatser och gott om utrymme för publik.

En sälfie från ringside.

Rallylydnads-SM bredvid!

Träning i lunchpausen!

Burvaktare.

Ulrika och Niklas fina hus besökte vi igår.

Deras enorma gräsmatta rymde såväl rallybana, agility, plats för tält och en hel del annat!!

Passade på att fota Rissie och hennes kullsyster Donna...

Vinnarpuss!!

Svampen är här!

Sista arbetsdagen. Vet inte om jag har längtat mer efter semester som denna gång! Ska bli så himla skönt efter denna overkliga och tuffa arbetstermin!! Har rensat och kastat. Till hösten blir det en omstart, vare sig man vill eller inte.

Tänker börja ledigheten med att kompa ut lite tidigare och åka till brukshundklubben och träna RC. Hela helgen ska troligtvis tillbringas på Norrtälje idrottsplats för att heja fram alla duktiga ekipage på lydnads-SM, ska bli så skoj!! SEN ska jag ta sovmorgon och kanske börja fundera på vilken bok jag ska läsa liggandes i hammocken!!!

För övrigt går tankarna i dag till Nice och denna sjuka värld vi lever i. Så jäkla tragiskt, även om det var ganska så väntat att något skulle hända just i den stan tids nog. Skönt att mamma och pappa inte är där just nu.

Morgonpromenad vid stadsbiblioteket vid jobbet i dag. Hundarna är med.

Gårdagens eftermiddagsfika för oss som är kvar fortfarande. Man får plats många vid runda bord!

Snälla kollegor bjöd på glass och smaskiga tillbehör, en trevlig sommartradition!

Gick ut på blåbärsplockning i går kväll. Råkade dock på de här istället...tjoho!

Har några hemliga ställen och alla dessa levererade denna gång!!

Blev både blåbär och en massa kantareller, smask!

Springa fort

Trodde inte att vi skulle slippa undan regnet i går, men det gjorde vi. Regnade galet mycket på vägen hem från jobbet, men väl ute på Nynäshamns BK blev det en fin kväll med Jenny! Lyra fick träna på Running Contacts på balansbommen, hon gillar det verkligen så jag hoppas att det hjälper henne att slappna av på andra delar på agilityplanen med tiden.

Har också påbörjat inlärning av position 4 i heelworken, med målet att ha det i vårt program till en tävling i augusti. Tror nog att det kan gå!

Regntungt hemma igår när jag skulle iväg till träningen...

Men i Nynäs sken solen mest hela tiden!

Rissie fick också lite träning, finaste!!

Här kommer några fina bilder som Lena Eriksson och Tarja Hellberg tog på oss på lägret i förra veckan:

Klass 3 - Here we come!!

Sista arbetsveckan påbörjad innan fyra härliga semesterveckor tar vid!! Men det känns redan som man är inne i semestermode efter förra veckans läger och alla tävlingar vi gjort på fina platser!

I går var det avfärd hemifrån kl 06:00 med destination Sala brukshundklubb. Det var dags för debuten i Freestyle klass 2 och även Heelwork to music klass 2. Den här tävlingen var verkligen perfekt då det var dubbla starter i båda grenarna, så man hade ju dubbelt så stor chans att lyckas! Och för oss som inte har tränat riktigt den mängd som skulle behövas så fanns ju chansen att belöna upp saker och testa lite inne på planen.

Och det visade sig vara väldigt bra för oss. I första freestylestarten blev Lyra osäker väldigt tidigt i programmet, så istället för att springa och runda en grej så var hon på väg att tassa ut från planen och mot tryggheten i vårt tält! Hann dock få tillbaka henne och köra vidare, men hon var ganska brydd. Så vid nästa miss valde jag att diska oss (man visar bara med ett handtecken till domarna att de kan sluta döma, men man får köra klart hela sin låt ändå, superbra!!) för att belöna upp lite mer trygghet. Det visade sig vara en lyckad strategi för vid nästa start kändes vi mycket mer samspelta och hon var tryggare. Fortfarande en del missar (alldeles för många tycker jag!!) men där räddar nog min programplanering (variation och svårigheter) upp det rätt bra, så vi fick rätt fina poäng med uppflytt till klass 3 ändå! Faktiskt så VANN vi hela den klassen av 13 ekipage!!

Senare på dagen var det dags för heelworken och trots att vårt program inte riktigt är klart (jag hittade på lite nytt kvällen innan...) så kändes det ändå tryggare än freestylen. Där är det ju inte en massa tricks utan bara olika fotpositioner. Dock var jag osäker på om mitt utbyggda klass 1-program skulle räcka för klass 2 och om vi skulle klara de nya sakerna jag lagt in... Det var många starter så det tog sina timmar men när vi gick in kändes Lyra pigg och glad. Jag är nöjd med båda starterna som faktiskt nådde till uppflyttning båda två!! Trots lite strul i position 4 (bakom min rygg som jag lite spontant slängde in i programmet dagen före och som Lyra faktiskt inte kan (friskt vågat hälften vunnet, tänkte jag, haha!). Så när vi får till den och lite finare övergångar så kommer det bli super!!

Det är så bra med dessa grenar för på domarprotokollen får man en del skriftlig feedback, vilket ju är jättebra för att veta vad man ska träna vidare på. Där står både positivt och vad som inte funkat eller vad som mer önskas. Guld värt ju!! Dessutom så fick jag hjälp av snälla medtävlare att filma alla fyra starterna där det syns väldigt tydligt vilka brister vi har. Så, efter denna dag har vi fått enormt mycket information på olika sätt om vad vi ska träna mer på så att vi till nästa tävling kan gå in och sätta allt som det är tänkt! Vi är ju nu uppflyttade till klass 3 (högsta klassen) i båda grenarna men det kommer att krävas enormt mycket jobb tills vi kommer till start där, så parallellt med detta arbete tänker jag fortsätta starta klass 2 för att få erfarenhet och testa lite nyheter, det finns som sagt mycket att förbättra och förfina...

Det blev en lång dag och vi var inte hemma igen förrän strax före 21...glada och trötta. Stort tack till mina golden retriever-vänner Ulrika & Niklas för trevligt umgänge och så roligt att få träffa så många trevliga människor och se många fina och inspirerande program!

Fin dag på Sala BK!

Banvandring HTM.

Vi vann!

Fina kompis!

Jättesöt present som alla deltagare fick för varje start!

Läger!

Hemma igen från några härliga dagar på läger i Enköpingstrakten. Vi har haft såå trevligt, mycket bra träning, många skratt och en stor portion inspiration! Ett så bra koncept att gå ihop och köra ett eget läger med duktiga hundtränare där alla hjälper varandra. Platsen detta år var ju helt fantastiskt fin, stora perfekt klippta gräsmattor och vatten precis bredvid där hundarna svalkade sig i flera ggr varje dag. Möjligtvis lite trångt i huset där några av oss bodde (5 vuxna + 13 hundar!) men det var ju fint väder så vi var mest ute.

Jag och Lyra var med på en del av lydnadsträningen och det gick riktigt bra, jätteskoj!! Hon gick verkligen fint! Och trygga gruppmoment! Men en stor del av vår träningstid la jag på freestylen och HTMen, perfekt att börja varje morgon med uppvisning för de andra för att få det så tävlingslikt som möjligt. Vi är ju inte riktigt klara med våra program och Lyra låser sig ibland på vissa ställen, men bra att träna även på det, hur jag kan lösa det och improvisera när vi hamnat fel i låten, nyttigt!!

Vi tränade från morgon till kväll och igår när vi kom hem var man rätt mör, både jag och hundarna. Så i dag har det blivit mest vila. Tänkte träna lite på freestylen & HTMen på eftermiddagen (har hittat på lite nytt som jag ville testa inför morgondagens tävling!) men då kom såklart åska och Lyra sprang och gömde sig i en buske... :( Så jag körde några ggr på egen hand, så får vi väl hoppas att det funkar imorgon på tävlingen! :)

Förresten! Agilitykursen i tisdagskväll gick riktigt bra!! Kul banor och Lyra var riktigt glad och duktig, och jag med. :) Nu får jag helt enkelt utgå från att hon har mentala spärrar och försöka låsa upp det med mycket spring.

Några bilder från veckan:

Foto: Lena Eriksson

Foto: Jenny Eriksson

Här bodde vi!

Vilket härligt gäng!!

Bra provsvar!

Fick provsvaren i dag som vi tog hos veterinären i fredags. Allmänna värden samt fästingsjukdom på Lyra och bara fästingsjukdom på Rissie. Samtliga värden var helt normala! Jätteskönt att veta. Rissie är redan väldigt mycket piggare än hon var i förra veckan och stödjer på sitt ben igen, men ska få äta Rimadyl i ca 3 v till innan utvärdering. Verkar lovande!!

Tränade lite delar av freestyleprogrammet igår med Lyra, hon hade egentligen vilodag men lite trix/lek kan man ju alltid göra...och så fick de bada från några fina klippor i Skogås!

I kväll är det dags för Maximerad agilitysommar med Eva-Marie Wergård och Linda Enberg igen, rooligt!! Sist fick jag ju låna kelpien Cula och köra med, men nu provar jag att gå med Lyra så får vi se vad som händer. Efter kursen bär det direkt av till Enköping och några dagar lydnadsträning från morgon till kväll med ett härligt gäng! Vi har hyrt en privat anläggning och det ser superfint ut av vad jag sett hittills.

Fin badkväll igår.

Skördade lite jordgubbar hemma igår, gott!!

Kaniner överallt!

Andra dagen på kelpieklubbens jubileumsutställning idag. Måste erkänna att jag tyvärr inte såg så jättemycket på just utställningen (hade gärna suttit ner och tittat både igår och i dag), mest lite på Emmelies fina Hyzz.

Lydnadstävlingen som vi deltog i idag var på samma plats som gårdagens rally. Tävlingen var till Lyras uppfödare Maria Ricks minne. Väldigt snart efter att hon gick bort för 1,5 år sedan kom idéer om att arrangera en lydnadstävling just för att hedra och minnas henne. Och nu blev den alltså av. Lite trist tycker jag att det var att det bara var Lyra där från just hennes uppfödning. Två andra var anmälda men en löpte och den andra vet jag inte var han tog vägen... Själv tyckte jag att det var så självklart att delta, även fast vi inte är i bästa form just nu!!

Jag gick in på planen med tanken att bara ha lite lattjo, ev lägga in ngn belöning men inte bryta utan köra vidare. Och ev inte köra gruppmomenten. Inne på planen blev vi fint lotsade av vår duktiga träningskompis Jenny som var tävlingsledare, vilket kändes väldigt tryggt!! Särskilt som planen stundtals fick besök av såväl vildkaniner och människor som strosade runt och inte förstod att det pågick en tävling....!

Lyra var lite okoncentrerad och saknade fart och attityd, men gjorde det mesta (utom att lyssna på STÅ i inkallningen...) men det kändes verkligen att vi var ringrostiga. Men vi fick poäng på allt. Och hade rätt skoj! Så vi körde gruppmomenten ändå, och fick full pott på dem!!! Underbart! 269 p slutade det på och alltså ett 1:a pris, kul!!!

Kul var också att Håkan och Lenka var där och minglade. Alltid lika trevligt att träffas och kul att klappa lite på Lyras syrra.

Efter en fin dag åkte vi nöjda hem igen. Där väntade bubbelbad för ungarna, hemgjord pizza och exotiska frukter med glass. Sedan byggdes det hinderbana (ej för hundarna...) på gräsmattan och koja i soffan, innan det var kvällspromenad och läggdags. Shit vilka intensiva dagar det har varit, men också väldigt mysigt! "Vi har BARA fått jättegod mat här!" och "Jag vill stanna i minst två veckor till!" känns som bra betyg. :)

Lida var jättefint!!

Öppenklass hanar. Bara 7 st, inte direkt som i goldenringen... Hyzz står sist på tur att bedömas.

Jag hade laddat upp med målar- & pysselböcker....

Håkan, Lenka och Lyra chillar lite.

Bad både innan gruppmomenten och innan vi åkte hem!

Bra med många hinder och grejer...

Lyra sitter i kojan....

Kvällspromenad.

Dags att avancera!

Tidig uppstigning imorse och iväg mot Kelpieklubbens och Cattledogklubbens gemensamma jubileumsutställning vid Lida friluftsgård. Där arrangerades även rallylydnad alla klasser och vi hade ett tredje godkänt resultat i fortsättningsklass att försöka ta.

När vi kom fram regnade det ganska ordentligt men när tältet väl var uppsatt var det mest bara mysigt. Estrid och Elsa var jätteduktiga och hängde där inne, målade i målarböcker, åt pannkakor och tittade på alla hundar. Hela stället kryllade dessutom av vildkaniner i alla olika storlekar och färger....den lilla bruna var rätt så intresserad av dem!

Vår runda inne på rallybanan gick bra, banan var enkel och möjligtvis hade vi en liten miss som jag märkte. Poängen slutade dock på 87 (av 100) med flera förarfel och även -4 p avdrag på helheten. Eftersom det endast står just "förarfel" är det rätt svårt att förstå VAD som domaren ansåg vara fel. I slutkommentarena stod typ att stopp där det inte ska vara stopp. Men jag kan ju skyltarna och fattar ändå inte vad hon tyckte var fel. Lite trist och snopet. Jaja, har hört från vana rallyförare att en del domare drar massa förarfel på saker de aldrig annars fått avdrag för. Så bara att strunta i tänker jag och vara nöjd med att vi ändå fixade ett kvalificerande resultat!! Så nu är det dags att börja träna till Avancerad klass!

Efter att ha minglat runt lite, tittat på fina kelpisar och pratat med vänner, packade vi ihop och åkte hem. Där blev det bubbelbad, tacos, glass och häng med Micke.

Nu sover ungarna, Lyra är dötrött och vi laddar inför lydnadstävlingen imorgon på samma plats!

Borstning pågår.

Får jag hoppa i?

Veterinär igen

I går kväll hade vi en riktigt bra och trevlig träning med ett gäng duktiga förare och hundar! Vi körde SM-upplägget och jag är riktigt nöjd med lilla bruna och hur bra hon fixade det. Är ju trots lite jobbigt med pendeltågen som går väldigt nära planen där vi var, de är ju läbbiga.

I dag var det dags för ett nytt besök hos veterinären för Lyra, och även Rissie hade en tid eftersom hon är så kraftigt halt. Båda hundarna fick en ordentlig genomgång med kläm, känn, drag och tryck. Och faktiskt så visade båda störst reaktioner på hasorna på bakbenen. Men ändå lite diffust. Rissie fick smärtstillande som hon ska äta i ca 1 månad, hoppas att det gör det bra, annars röntgar vi nog. Vi tog även blodprov på båda för att kolla ev fästingsjukdomar och även alla andra värden på Lyra. Svar kommer om en vecka. Famlar ju liksom lite i mörker med henne och vet inte vad jag ska göra.

Jag nämnde att jag nog även ville boka tid för att kolla synen med en ögonlysning, och till min glädje visade det sig att just denna veterinär var bra på detta så hon gjorde en snabb sådan direkt och utan att ta betalt! Det blev ingen fullständig eftersom man då ska droppa pupillvidgande medel i ögonen först ( det gjorde vi inte), men hon kunde ändå se att det såg fint ut. Så då var det avklarat.

Så nu väntar vi på blodprovssvaret och tränar på under tiden.

Mina fina små syskonbarn Estrid och Elsa kom på eftermiddagen i dag och ska stanna till måndag. Det har hittills blivit hundpromenad, blodpudding utstansade med pepparkaksformar och hur mycket sylt de vill, och fredagsmys såklart.