Träning i gröngräset

Det är riktigt skönt att bara jobba fyra dagar per vecka! Har blivit många sådana veckor på sistone, och fler är på gång! Tur att man har många semesterdagar och en schysst arbetsgivare. 

I dag har fem från vår träningsgrupp varit i Alunda och tränat för Niina, som vi brukar göra några gånger per år. Lyxigt att träna inomhus och få lite nya tankar och idéer i träningen. 

När jag kom dit i morse hade jag knappt någon plan på vad jag ville göra på våra fyra träningspass under dagen. Inte för att vi inte har något att träna på, vi har ju massor!!! Men vi har så mycket projekt på gång just nu i flera moment som jag inte vill in och peta i. Mycket är från talanglägret och det har ju inte gått så många träningspass sedan dess, så jag vill hålla mig till dessa planer och inget är klart för utvärdering ännu. 

Nåväl, lite grejer fanns det såklart ändå att jobba med, främst sådant som strulat lite på de senaste tävlingarna. Onödigt plock i vittringen, bättre stå i Z, bollande av tankar kring belöningar mellan momenten och som alltid, Lyras oro i gruppmomenten. Och så passade jag på att få idéer om hur vi ska gå vidare i bruksmomenten Framförgående/framåtsändande samt Skall. Skönt ibland att göra annat än lydnad tycker jag!

Nu är vi lite trötta och laddar för morgondagens träning med Camilla & pumisarna!


Lyra fastnade visst inte på bild, men det gjorde Rissie, som fick träna lite under lunchpausen! Roligt tyckte hon!!


/Cissi

Att vända en tanke

Jag tränar på gymmet 2-3 gånger varje vecka. Vi har sådan förmån att ha ett fantastiskt fint gym på jobbet, och med flexibla arbetstider finns det ofta möjlighet att avsätta tid till träning. Jag springer på löpbandet mellan 5 till 7 km varje gång, och styrketränar efteråt.

 

De senaste veckorna har dock löpbandet varit trasigt. Ja, alltså det finns ytterligare ett band att springa på, men det är mycket tyngre och jobbigare av någon anledning, 3 km på det bandet är typ lika jobbigt som 5 km på det andra... Dessutom står det sämre till i rummet. Så jag vill helst inte använda det.

 

I morse bestämde jag mig ändå för att ta en springtur på det där extra jobbiga bandet. Det var bara att springa på, 1 km… 2 km… 3 km… sen började det bli tungt. Irriterande tungt. Vafan, ska jag inte orka mer än såhär?! Larvigt! Jag brukar ju kunna springa mycket längre än såhär! Och dessutom med högre tempo!

 

Jag saktade ner på tempot en aning och funderade. Jag hade ätit en bra frukost, hade mitt favvo-löparlinne på mig, kände inte av det ibland onda löparknät, var inte stressad eller sjuk. Det borde inte vara jobbigt. Jäkla hjärna som ska spela en ett sådant spratt! Nä, jag bestämde mig för att ta tillbaka makten över tankarna om att detta var jobbigt, det är det ju inte alls det!! Från den stunden tänkte jag enbart hur lätta mina fötter var, vilken fördel det var att den andra maskinen var trasig så att jag fick testa något annat och hur snygg jag var i en helt annan vinkel i spegeln än jag brukar se mig, haha! Jag höjde tempot och sprang vidare i ytterligare 3 km, och det var inte ens särskilt jobbigt!

 

Vilken ska man välja?
 
 
Jaha, dags att sätta igång dagens löppass då....
 

Inne på gymmet bland maskiner och hantlar fortsatte mitt projekt om att vända tanken. Med bra musik i lurarna gick jag loss på övningarna som jag hade planerat in. Sista övningen var biceps och de dagar jag känner mig stark brukar jag ta 10 kg-hanteln. I dag var en sådan dag. Men nu valde jag att istället gå på de större hantlarna, de som är lite nötta och coola, som nästan inga tjejer använder… Den minsta av den sortens hantlar väger 10 kg, dvs lika mycket som de största hantlarna av den andra sorten. Men de ser ju betydligt större och läskigare ut än de andra, trots att de väger lika mycket. Har tidigare testat att använda dem, men det har varit tungt och svårt med tekniken.

 

Jag intalade mig själv att de här hantlarna är ju mycket bättre, klart att du klarar det! Inga funderingar om att de var klumpiga, såg totalt oproportionerliga ut till mina tunna armar, tunga eller svårhanterade. Jag lyfte dem om och om igen, det kändes lätt och wow vilka snygga biceps jag hade (ehh här skenade nog tankarna iväg lite…)!!

 

Lika tunga, men hjärnan vill att jag använder den som är mindre... 

 

Ja, det var ett intressant träningspass som visade hur mycket hjärnan styr ens tankar, och kan man bara ta makten över detta så kan man nå vad som helst!

 

Samma sak gäller nog inom hundträningen, kan man vända ens negativa destruktiva funderingar och inte låta något annat än positivitet och glädje komma fram, så tror jag att man är en bra bit på väg mot toppen!

 

/Cissi

Filmer

Här kommer film från gårdagens tävling. Tack Jenny och Mia för hjälp med detta!! Kanske inte helt optimalt att ha samma färg på hunden som underlaget om man ska se alla detaljerna, men det blir väl bättre när vi kommer utomhus...
 
Del 1 är fritt följ, Z (stå, sitt, ligg under marsch), Inkallning med stå & ligg och Rutan.
 
 
 
Del 2 är Apporteringsdirigering, Hopp-apport, Vittringsprov och Fjärrdirigering.
 
 
Det finns som vanligt mycket att analysera, både bra och sådant vi ska jobba mer på. Jag slås dock alltid av att jag ser så extremt lång ut tillsammans med den där lilla hunden, haha!!!
 
 
/Cissi